خانومانه

خانومانه

خانومانه

خانومانه

تقریبا هر فردی که آشپزی می کند و یا عاشق غذا خوردن است از طعم بی نظیر و مزایای سلامتی مصرف روغن زیتون آگاه است. اما آیا می دانید روغن زیتون کاربردهای شگفت انگیز دیگری نیز دارد؟! از مراقبت های پوستی و زیبایی تا موارد استفاده گوناگون در خانه! برای استفاده از روغن زیتون و بهره بردن از کاربردهای آن نیازی به تهیه و استفاده از روغن زیتون گران نیست؛ در این مطلب خانومانه به تعدادی از این کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه اشاره خواهیم کرد.

 

19 کاربرد شگفت انگیز روغن زیتون در خانه

 

محافظت از تخته های برش، کاسه و ظروف چوبی

پس از شستن قطعات چوبی موجود در آشپزخانه، آن ها با روکش سبکی از روغن زیتون پوشش دهید تا به تغذیه چوب کمک کنید و اینگونه از ترک خوردگی و تغییر رنگ ظروف چوبی نیز جلوگیری کنید. اجازه دهید این روغن به مدت ۵ دقیقه روی چوب بماند و سپس با یک پارچه نرم آن را پاک کنید.

 

جلوگیری از چسبندگی

هنگام پیمانه زدن مواد اولیه چسبناک در دستورهای غذایی مانند عسل، کره بادام زمینی و سس خردل ابتدا پیمانه و قاشق اندازه گیری را با کمی روغن زیتون چرب نمایید و سپس از آن استفاده کنید.

 

درخشان کردن لوازم استیل ضدزنگ

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_1

 

گلدان ها، سینک آشپزخانه و دیگر لوازم استیل را به وسیله پارچه آغشته به روغن زیتون تمیز نمایید تا لکه آب و دیگر لکه های ایجاد شده روی آن ها از بین رود.

 

جلوگیری از کدر شدن نقره

روغن زیتون از کدر شدن نقره جلوگیری نمی کند اما این روند را به تاخیر می اندازد. کافی است یک پارچه تمیز را به روغن زیتون آغشته نمایید و برای جلا نقره روی آن بکشید و با این کار از اکسیداسیون آن جلوگیری نمایید.

 

حذف برچسب های چسبناک

بر روی برچسب های کاغذی قطره ای روغن زیتون بریزید و ۱۵ دقیقه زمان دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه باقی مانده برچسب ها از بین می رود و مواد پلاستیکی، شیشه ای و چوبی را می توان با دست شست و شو داد تا باقی مانده از میان برود.

 

درخشان کردن مروارید پرورشی

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_2

 

تمیز کردن مرواریدهای پرورشی استفاده شده در اکسسوری ها از مواد آرایشی بسیار سخت است. با کمی روغن زیتون و پارچه نرم به راحتی می توانید درخشش این مرواریدها را بازگردانید. بعد از پاک کردن آن ها با پارچه آغشته به روغن زیتون با یک پارچه نرم و تمیز آن ها را خشک کنید.

 

درآوردن انگشتر تنگ از دست

انگشتر و حلقه شما تنگ شده و نمی توانید آن را از دست خارج کنید؟! نگران نباشید. انگشت خود را به روغن زیتون آغشته نمایید و با یک پارچه تمیز تا می توانید انگشت خود را بکشید و به آرامی آن را از انگشت بیرون بکشید.

 

درست کردن زیپ

یک گوش پاک کن را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید و آن را روی دندانه های زیپ بمالید و سپس به آرامی زیپ را به سمت پایین و بالا بکشید.

 

براق کردن کفش و چکمه های چرم

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_3

 

خوب است بدانیم که چگونه کفش هایمان را تمیز و درخشان کنیم؟ برای کفش ها و چکمه های چرم طبیعی خود از کمی روغن زیتون کمک بگبرید و با استفاده از یک پارچه نرم آغشته به روغن زیتون آن ها را براق کنید. از پارچه جیر استفاده نکنید!

 

محافظت از تیغ

برای کمک به ماندگاری بیشتر و جلوگیری از زنگ زدگی تیغ، تیغ های خشک را با یک پنبه آغشته به روغن زیتون پاک کنید و اجازه دهید تا قبل از استفاده تیغ ها خشک شوند.

 

مرطوب و نرم کردن کوتیکول های پوست خشک و ناخن

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_4

 

روغن زیتون برای رفع زبری و خشکی پوست بسیار ایده آل است. حتی در حمام گرم نیز می توانید از آن استفاده نمایید تا پوست شما را حین استحمام نرم کند.

 

جلوگیری از وز و مجعد شدن موها

مقداری روغن زیتون را روی موهای خشک شانه کنید؛ حتی می توانید آن را روی دستان خود بریزید و از این طریق موها را تغذیه نمایید. با این کار هم دستان شما و هم موهای شما لذت می برند.

 

پاک کردن آرایش

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_5

 

روغن زیتون بدون هیچ ماده شیمیایی آرایش سنگین را از بین می برد و پوست شما را نرم می کند. به ویژه برای پاک کردن ریمل! چرا که مژه ها را نیز مرطوب می کند و تاثیرات جالب روغن زیتون بر روی مژه ها کاملا اثبات شده است.

 

پاک کردن لکه های سخت از پوست و مو

روغن زیتون به سادگی لکه های سخت و چسبنده را از پوست و مو جدا می کند. ناحیه مورد نظر را با روغن زیتون بپوشانید و به آرامی با یک دستمال تمیز پاک کنید. برای لکه های سخت تر مانند رنگ مو، گریس اتومبیل، جوهر خودکار و رنگ روغن چند قطره روغن زیتون را با یک قاشق چایخوری شکر مخلوط نمایید و این چنین یک اسکراب ملایم اما موثر ایجاد نمایید.

 

رفع صدای جیر جیر لولا ها

چند قطره روغن زیتون را روی لولا های درب، پنجره، کابینت، لوازم و درب اتومبیل بریزید تا صدای جیر جیر آن ها از بین رود.

 

از بین بردن لکه آب و خراش های کوچک

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_6

 

برای پوشاندن خراش های کوچک و لکه های آب از روی چوب، از روغن زیتون گرم استفاده نمایید. روغن زیتون گرم را روی پارچه بریزید و روی ناحیه موردنظر بکشید و سپس با یک پارچه خشک کنید. حتی می توانید یک پولیش و جلا دهنده عالی برای تمیز کردن هفتگی مبلمان خود تهیه کنید: ۱/۴ پیمانه روغن زیتون، ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۲ قاشق چایخوری آب لیموترش. این ترکیب را داخل یک بطری اسپری بریزید و داخل یخچال نگه داری نمایید؛ قبل از هر بار استفاده آن را به خوبی تکان دهید.

 

پاک کردن سطوح چرم

مبلمان چرم، دستکش های چرم و حتی دستکش بیسبال را با چند قطره روغن زیتون و یک پارچه نرم پاک کنید.

 

محافظت از ابزار باغبانی

 

کاربردهای شگفت انگیز روغن زیتون در خانه_7

 

روغن زیتون از خشک شدن و ترک خوردن دسته های چوبی ابزار باغبانی و زنگ زدگی ابزار فلزی جلوگیری می کند. فراموش نکنید که مبلمان چوبی در فضای باز را نیز با استفاده از روغن زیتون مافظت کنید.

 

تقویت گیاهان

سرخس و نخل خرما سرسبز خواهد ماند؛ اگر یک بار در ماه تقریبا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را به پایه این گیاه اضافه کنید.

 

آموزش ها و نکات خانه داری را از سایت خانومانه دنبال کنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی