خانومانه

خانومانه

خانومانه

خانومانه

هیچ چیزی آزاردهنده تر از این نیست که لکه های رطوبت روی دیوار خانه دیده شود؛ لکه هایی که برای سلامتی نیز مضر می باشند. رطوبت در بسیاری از خانه ها مشکل به حساب می آید، به خصوص در مناطق مرطوب که بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. اما خوشبختانه چند ترفند وجود دارد که به کمک آن ها می توان با رطوبت خانه مبارزه کرد. در این مطلب خانومانه می خواهیم به چند مورد از این ترفندها اشاره کنیم تا بتوانید از رطوبت و پیامدهای آن در امان باشید.

 

از بین بردن رطوبت خانه فقط با چند ترفند ساده

 

اگر فضای خارج از خانه نیز رطوبتی بالاتر از ۶۰ درصد داشته باشد مشکلاتی را به وجود می آورد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ایجاد جلبک

– بوی بد

– باکتری ها و قارچ ها

– ایجاد جلبک بر روی دیوارها و گوشه دیوارها

– از بین رفتن خانه و وسایل موجود در خانه

علاوه بر این معایب می توان به ایجاد ظاهر نازیبا و همچنین به بار آوردن مشکلاتی برای سلامتی نیز اشاره کرد. افراد مبتلا به آلرژی یا بیماری های تنفسی کسانی هستند که بیشترین آسیب را از رطوبت می بینند. به همین دلیل است که حتما باید برای از بین بردن رطوبت در خانه تدابیر لازم را اندیشید. اما چه کارهایی باید انجام شود؟! 

 

هوا را در خانه جریان دهید

این مهم ترین راهکار است که باید برای از بین بردن رطوبت انجام دهید. حتماً در فضای خانه، به خصوص قسمت هایی که بیشتر به رطوبت حساس است، باید هوا جریان داشته باشد. هر زمان که این امکان وجود داشت باید تمام پنجره ها خانه را باز کنید. اگر باز کردن پنجره کافی نبود، باید از یک پنکه استفاده کنید تا نقاط حساس خانه خنک شود. از طرف دیگر، کولر گازی هم مانع از ورود رطوبت به قسمت هایی از خانه می شود که هوای طبیعی جریان ندارد. اما در استفاده از کولر زیاده روی نکنید؛ زیرا هوایی که تنفس می کنیم باید کمی مرطوب باشد تا بیماری های تنفسی و کیپ شدن بینی به وجود نیاید.

 

منشا رطوبت را بشناسید

اگر فکر می کنید که یک قسمت از خانه نسبت به قسمت های دیگر رطوبت بیشتری دارد باید دنبال مشکل بگردید. به طور کلی، اگر متوجه شدید که روی دیوار به تازگی لکه های نم ظاهر شده است، احتمالاً یکی از لوله ها شکسته و یا آب نشت می دهد. اگر سریع مشکل نشتی آب یا خرابی لوله ها را حل نکنید، ممکن است خانه پر از آب شود. در نتیجه لکه های نم را بی اهمیت تلقی نکنید.

 

رطوبت را با نمک از بین ببرید

نمک یکی از رطوبت گیرهای طبیعی است. برای از بین بردن رطوبت خانه، به یک ظرف صاف بزرگ (مانند سینی) و یک کیلوگرم نمک دانه درشت نیاز دارید. نمک را در سینی بزرگ بریزید و در جایی از خانه قرار دهید. بعد از چند روز خواهید دید که نمک مقدار زیادی از رطوبت را جذب کرده است. زمانی که نمک حالت کاملاً خیس به خود گرفت یا سیاه شد، باید آن را بردارید و نمک جدیدی بریزید. نمک ظرفیت بسیار زیادی در جذب رطوبت دارد. علاوه بر این که می تواند رطوبت خانه را از بین ببرد، می توان از آن برای از بین بردن لکه های رطوبت روی لباس نیز استفاده کرد.

 

ترفندهای دیگر برای جلوگیری از رطوبت

علاوه بر راهکارهایی که در بالا ارائه شد، به چند نکته زیر نیز توجه کنید:

– زمانی که آشپزی می کنید، هود را روشن کنید.

– دمای شوفاژ و پکیج ها نباید بیش از ۲۰ درجه باشد؛ زیرا باعث می شود که رطوبت روی دیوار ظاهر شود.

– لباس ها را بیرون از خانه پهن کنید؛ زیرا رطوبت آن در خانه پخش می شود.

– وجود گل و گیاه زیاد در خانه نیز باعث رطوبت بیشتر می شود.

نکته: این نکته را فراموش نکنید که حتماً درها و پنجره ها را باز بگذارید تا هوای طبیعی در خانه جریان داشته باشد.


آموزش ها و نکات خانه داری را از سایت خانومانه دنبال کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی