خانومانه

خانومانه

خانومانه

خانومانه

عسل کریستالی و رفع بلورهای کریستالی آن

شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷ ق.ظ

آیا شما هم دیده اید که گاهی عسل شکرک می زند و بلورهای ریز کوچکی درون آن شکل می گیرد؟! عده ای این عسل را خیلی نمی پسندند و در واقع ترجیح می دهند عسل را به همان شکل طبیعی اش یعنی زلال و شفاف مصرف کنند. در این مطلب خانومانه قصد داریم به این موضوع بپردازیم و توضیح می دهیم که چگونه این بلورهای ریز درون عسل شکل می گیرد و با چه ترفندی به سادگی می توانید عسل خود را به حالت اولیه برگردانید.

 

عسل کریستالی و رفع بلورهای کریستالی آن

آیا عسلی که شکرک زده یعنی فاسد شده و دیگر قابل خوردن نیست؟

ابتدا باید دانیم که آیا عسلی که شکرک زده یعنی فاسد شده و دیگر قابل خوردن نیست؟! نکته ی جالبی که در مورد عسل وجود دارد این است که عسل هیچ گاه فاسد نمی شود؛ اما مدت زمانی که به طور معمول می توان آن را در کابینت نگه داری کرد حدود ۲ سال است (البته باید گفت که شرایط نگهداری از عسل می تواند بر طعم آن تاثیر بگذارد).

 

آیا این بلورهای کریستالی خوراکی هستند؟

بله، آن ها به آرامی در دهان شما ذوب می شوند و حتی بعضی افراد ترجیح می دهند که عسلشان کمی کریستالی باشد.

 

دلیل کریستالی شدن عسل چیست؟

اما علت اینکه عسل پس از مدتی رنگش کدر شده و کریستالی می شود چیست؟ این پدیده ی طبیعی زمانی اتفاق می افتد که گلوکز یکی از سه قند اصلی موجود در عسل خودبه خود در محلول عسل اشباع شده و رسوب می کند. در حقیقت، گلوکز آب از دست می دهد و به گلوکز مونو هیدرات تبدیل می شود. به این ترتیب شکلی کریستال مانند به خود می گیرد، جسمی جامد با ساختاری دقیق و منظم. بلورها شبکه ای را تشکیل داده و دیگر اجزای عسل را به حالت تعلیق در آورده و موجب می شود که سایر مولکول ها از حرکت باز ایستد و در نتیجه موجب می شود تا عسل از آن حالت شفاف و روان، به صورت کدر رنگ و نیمه جامد درآید.

 

از بین بردن بلورهای کریستالی عسل

برای از بین بردن این بلورهای کریستالی ۲ روش زیر را پیشنهاد می کنیم:

 ۱- حرارت

بله درست شنیدید. شما با حرارت دادن می توانید این بلورهای کریستالی را حل کنید. اما نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حرارت نباید مستقیم باشد؛ زیرا در این صورت به عسل شما آسیب می زند و خواص آن را از بین می برد. برای این کار از روش بن ماری استفاده می کنیم. ابتدا ظرف یا کتری را پر از آب کرده و روی شعله متوسط قرار می دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس ظرف عسل را روی بخار آب قرار داده و مدام هم می زنیم تا بلورها به طور کامل حل شوند.

۲- مایکروفر

روش سریعتری که می توان پیشنهاد داد استفاده از مایکروفر است. به این صورت که ابتدا باید ظرف عسل را ۳۰ ثانیه درون مایکروفر قرار دهید. خارج کنید، هم بزنید، ۲۰ ثانیه صبر کنید تا خنک شود و مجدد آن را ۳۰ ثانیه داخل مایکروفر قرار دهید. این کار را تا جایی باید انجام دهید که تمام بلورهای کریستالی به خوبی حل شوند. با این روش شما عسل را به حالت اولیه تبدیل کرده اید اما اگر برای مدتی طولانی مصرف نشود، دوباره این بلورهای کریستالی درونش تشکیل می شود و باید برای مصرف آن ها را ذوب کنید البته اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که عسل کریستالی دوست ندارند وگرنه به همان صورت هم می توان مصرف کرد.

 

آیا می دانید که عسل هم می تواند یخ بزند؟

اگر به مقدار زیاد عسل دارید و به طور منظم مصرف نمی کنید و همچنین نمی خواهید که کریستالی شود بهترین راه این است که آن را در فریزر قرار دهید و هر زمان که نیاز داشتید مقداری از آن را برداشته و در دمای اتاق قرار دهید تا یخش باز شده و به حالت اولیه بازگردد. در واقع انجماد از کریستالی شدن عسل جلوگیری می کند.

 

آموزش ها و نکات خانه داری را از سایت خانومانه دنبال کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی