خانومانه

خانومانه

خانومانه

خانومانه

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان!

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۶ ب.ظ

وقتی پای نوشیدنی به میان می آید، هیچ چیزی ارزشمندتر و خوش طعم تر از قهوه نیست! یک نوشیدنی گرم که باعث می شود در تمام طول روز سرحال باشید. در تمام جهان، کمتر کسی پیدا می شود که از خوردن قهوه لذت نبرد. متاسفانه قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار همچون چای حاوی مقادیر زیادی تانن هستند؛ ماده ای که باعث می گردد رنگ نوشیدنی به دندان ها بچسبد و لکه هایی را بر روی آن به جای می گذارد. اگر حاضر نیستید نوشیدن قهوه و چای را ترک کنید و در عین حال، نمی خواهید دندان های زردی داشته باشید و سلامت دندان ها برایتان مهم است، در این مطلب خانومانه همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه از بروز این لکه ها جلوگیری کنید.

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان

 

بعد از نوشیدن قهوه یا چای مسواک بزنید

کارشناسان توصیه می کنند که یک زمانی از روز را برای نوشیدن قهوه و چای انتخاب نمایید که بتوانید بعد از آن دندان های خود را مسواک بزنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تانن ها باعث ایجاد لکه های تیره روی دندان ها می شود که روز به روز این لکه ها سخت تر می شوند.

اما این نکته را فراموش نکنید که بلافاصله بعد از نوشیدن قهوه و چای مسواک نزنید! بعد از اتمام نوشیدن قهوه، دهان خود را با آب بشویید تا باقی مانده قهوه از بین برود و یک ساعت بعد می توانید دندان های خود را کاملا مسواک بزنید. مسواک زدن درست بعد از نوشیدن قهوه و چای، می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

 

با نی قهوه بنوشید

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان_1

 

یک راهکار خوب برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها، نوشیدن قهوه با نی می باشد؛ روشی که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند، نوشیدن قهوه با نی می باشد. مطمئنا کمی عجیب به نظر می رسد به خصوص اگر در حال نوشیدن یک قهوه داغ هستید. اما با قرار دادن نی در دهان تا حد امکان مانع از لمس قهوه با دندان ها می شوید و به این ترتیب از تغییر رنگ آن ها نیز جلوگیری می شود.

 

به همراه قهوه آب بنوشید

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان_2

 

بهترین راهکار برای مراقبت از دندان ها و لبخند، داشتن یک لیوان آب در کنار فنجان قهوه یا چای می باشد. هر بار که از قهوه می نوشید، یک جرعه آب نیز بنوشید. به این ترتیب، تانن های کافئین را از بین می برید و آسیب هایی که می تواند روی دندان های شما به طور قابل توجهی تاثیر بگذارد، کاهش می یابد.

 

چای و قهوه با کافئین کمتر را انتخاب نمایید

اگرچه ممکن است تنها دلیلی که شما به نوشیدنی هایی همچون قهوه و چای سیاه روی می آورید کافئین باشد؛ دندان های شما هر روز در معرض خطر قرار می گیرند. هر چه نوشیدنی شما کافئین بیشتری داشته باشد احتمال ایجاد لکه های تیره روی دندان ها بیشتر می شود. بنابراین، اگر هنوز می خواهید از نوشیدن قهوه صبحگاهی خود لذت ببرید، قهوه ای با کافئین کمتر را پیشنهاد می کنیم؛ اگر چای چیزی است که دوست دارید، چای گیاهی و میوه ای را پیشنهاد می کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: ۱۷ عادت که دندان ها را خراب می کند (۱)

 

از نخ دندان به طور روزانه استفاده کنید

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان_3

 

گذشته از مسواک زدن، استفاده از نخ دندان نیز راه خوبی برای سلامت دندان ها است. تانن های موجود در قهوه و چای حتی به مخفی ترین مکان های دهان می رسند و این به معنای فضای میکروبی بین دندان های شما است. حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده نمایید و آن را در امتداد هر یک از دندان ها عبور دهید. این کار از ایجاد رسوب در میان دندان ها جلوگیری می کند.

 

به قهوه خود شکر اضافه نکنید

همین نکته که هر روز دندان های شما با کافئین در تماس است به اندازه کافی خطرناک است؛ بنابراین، با اضافه کردن شکر به آن این خطر را مضاعف نکنید! شکر به طور طبیعی روی دندان ها می چسبد و باعث پوسیدگی دندان ها می شود که در صورت ترکیب شدن با لکه های تانن وضعیت بدتر می شود.

 

از مسواک اولتراسونیک استفاده نمایید

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان_4

 

مسواک اولتراسونیک وسیله ای بهداشتی است که هر کس می تواند در بهداشت روزمره دهان و دندان خود از آن استفاده نماید. این برس ها بدون اعمال فشار و صدمه ردن به دندان ها، به از بین بردن باکتری ها کمک می کنند. این مسواک ها یکی از گزینه های مدرن برای افرادی است که می خواهند روزی یکبار مراقبت های حرفه ای از دندان های خود انجام دهند. استفاده از مسواک اولتراسونیک به شما کمک می کند تا از شر آثار تانن که می تواند به تیرگی دندان ها بینجامد، خلاص شوید.

 

بررسی معاینات شش ماهه خود را فراموش نکنید

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان_5

 

به یاد داشته باشید که شما می توانید هر روز مراقبت ها و بهداشت دهان و دندان خود را انجام دهید. با این حال، دو بار در سال باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا دندان های شما معاینه شود و یک نظافت حرفه ای انجام شود. بدین ترتیب، هر گونه آسیب احتمالی که از طریق چای، قهوه، شکر و یا سایر ترکیبات ایجادشود، ترمیم می شوند.

 

سفیدکردن دندان ها به روش حرفه ای

سفیدی دندان و داشتن لبخند زیبا خود را به متخصصان بسپارید! از دندانپزشک خود در مورد روش های سفیدکردن دندان سوال نمایید. حتی اگر دندان های شما لکه های زیادی ندارند، احتمالا یک یا دو درجه تیره تر شده اند. سفید کردن دندان ها به صورت حرفه ای به جلوگیری از لکه های بیشتر کمک می کند؛ اما برخی اوقات شما مجبور به ترک کردن کافئین و مواد غذایی رنگ دار در طول درمان می شوید. سفیدکننده های خانگی را توصیه نمی کنیم؛ زیرا دندان های شما را تا حدی متخلخل می کند و اگر تانن ها را ترک نکنید به دندان های شما آسیب بیشتری می زنند.

 

جلوگیری از ایجاد لکه چای و قهوه روی دندان_6

 

اکنون این نمات ارزشمند را برای جلوگیری از ایجاد لکه های تیره چای و قهوه روی دندان ها می دانید، در نهایت می توانید بدون نگرانی فنجان های داغ قهوه و چای خود لذت ببرید! به یاد داشته باشید که سلامتی دندان ها بسیار مهم است؛ اگر جدی گرفته نشود منجر به عفونت و یا پوسیدگی های عمقی می شود.

 

منبع: سایت خانومانه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی